Her er lidt info om hvordan du hurtigt kommer igang med at designe stages.
Teknik osv
De fleste bruger Sketchup til at tegne stages i. Det kræver blot at man opretter en konto, så kan man bruge den gratis udgave.
Det hele kører i browseren, så der er ikke engang noget der skal installeres eller noget.
Da Sketchup er et kompliceret 3D tegneprogram, og endda med et lidt alternativ tilgang til hvordan den slags plejer at være, så kan det være rimeligt svært lige at kaste sig ud i.
Så snup i stedet lige en hurtig oplæring. Det eneste du skal kunne for at tegne stages er i praksis at kopiere objekter rundt, flytte og rotere dem i de 3 akser, og navigere rundt med kameraet. Dvs. ser du hele denne 13minutter lange video, så er du allerede overkvalificeret og alt for dygtig 😉
Banerne har vi tegnet ind, og her er et par filer som kan importeres i Sketchup. Her får du både banen, og en masse IPSC vægge og mål til at sætte ind.
https://engesvangskyttekreds.dk/files/Engesvang_Riffelbane2022_med_props.skp
https://engesvangskyttekreds.dk/files/Engesvang_25mbane_med_props.skp
Hvad skal jeg tegne?
Det vigtigste er bare at komme igang. Forsøg at tegne nogle simple stages, og prøv at bygge dem i virkeligheden, og se hvordan de virker i praksis.
- Start med en ide. F.eks. “En stage med hvor skytterne først skal skyde hurtigt, så løbe, og så nogle lang-distance skud.” eller “En stage hvor man enten kan skyde det hele nemt fra 5 positioner, eller vælge at skyde fra 3 positioner hvor man så skal være god til at huske for at få det hele med.” eller bare “En skive og så en fandens masse metal!”
- Tegn en oversigtstegning på papir, som en grov skitse. (Evt. her med planer om hvordan du får to stages ind på samme område, hvis du vil forsøge det.)
- Tegn det ind i Sketchup eller lign. Nu vil du begynde at kunne se de steder hvor man kan “snyde”, ramme for mange skiver fra en position, eller hvor der kan være skud fra en skive som rammer en anden.
- Kontroller at der er være 7-8 meter til stålmål. og at de ikke må kunne skydes fra positioner tættere på.
- Sørg helst også for at der ikke er “DQ-fælder”, hvor man kan skyde en skive bagud, og derved bryde sikkerhedsvinklerne.
- Finpuds det hele. Lav nogle screenshots af stages.
- Lav en stage briefing. (Læs mere senere.)
Få lidt erfaring
Man lærer hurtigt at:
- De stages man får bygget i virkeligheden, ligner sjældent helt præcist det man har tegnet.
- Hvis du designer din stage, så der er en eller anden snedig plan, så gør skytterne noget helt andet fordi de finder en fejl i dit design.
- Hvis man forsøger at designe noget med valgmuligheder, så er det utroligt svært at gøre det lige nemt at bruge alle mulighederne. Ofte ender alle skytterne med bare at vælge den samme optimale vej, eller også gør de blot det samme som skytte nr 1, fordi de opfører sig som lemminger.
Forsøg gerne at lave en long course og en short course på samme område. Det er ret svært at gøre uden at den korte bane blot kommer til at ligne en del af den store.
Et par tricks for at lave baner, på samme setup, forskellige kan være at:
- Sæt skiver på den lange stage, som kræver at de går en anden vej.
- Lad skytterne starte “anywhere inside area” i den ene stage, og i den anden stage bestemmer man at de skal starte et eller andet fast sted.
- Lav den ene stage med normal start, og den anden hvor skyderen ligger på en tønde/bord.
- Del banen op med faultlines, så man i den ene stage løber i et område og i den anden stage løber i et andet område.
Stagebriefing
Din stage er ingenting før den er helt færdig med stagebriefing og det hele. Det nemmeste er bare at skrive det ind i Google Docs, eller Word. Man behøver ikke rammer omkring teksten og alt muligt fancy. Det vigtigste er at man har alle detaljerne med omkring rounds, saftety osv.
Der er nogle mærkværdige regler her:
- Ved startposition skal man altid skrive “As demonstrated by RO”, og så evt. skrive en forklaring til RO’erne ved siden af. (Det skyldes vist at så må RO’erne finde ud af at gøre det ens, og ikke bare følge en eller anden vejledning.)
- Hvis skyderen ikke er “loaded and holstered” så skal man også skrive en “Ready condition: ” som så f.eks. kan være “Gun holstered with empty chamber and magwell”.
Men er den blot normalt loaded and holstered… så må det IKKE stå der. (Komplet ulogisk, især når man lige har læst reglen for startposition, som også altid er det samme :-D) - Og så SKAL der være numre på targets for at få banerne godkendt. (Det skyldes vist mest at nogle Kjøvenhavnere har misforstået en anbefaling af at targets bør nævnes ved deres rigtige navn.)
- Targets som nævnes skal nemlig have deres rigtige navne. Vælg fra følgende liste: IPSC Target, IPSC Mini Target, IPSC Popper, IPSC Mini Popper, IPSC Metal Plate, No shoots.
Se evt vejledningen fra NROI.dk
Her er et eksempel på hvordan en stage briefing kan se ud:
Så er det hele klar!
Så er der ikke andet tilbage end at få alle stages samlet i en bunke, da de skal sendes ind til godkendelse inden de kan bruges i en match. For at få godkendt banerne er det bedst hvis:
- Briefings er uden fejl
- Der er ikke DQ-fælder
- De ikke er for ens.
- Der er ikke for mange mærkelige stages, som f.eks. at 5 ud af 10 stages er weak hand med bordstart.
Resten
Man bør koordinere lidt med de andre designere om hvem der tegner hvad, og hvem der bruger hvad. Vi har ikke alt for meget udstyr i Engesvang, men det plejer dog ikke at blive det helt store problem.
Dertil er der også en baneinstruks som skal følges, men den plejer heller ikke at være det store problem på vores baner, så længe man holder sig nogenlunde op ad voldene.
Men pyt med alt det for nu. Bare kom i gang med at designe! Så tager vi resten senere.